هر آنچه باید درمورد پوسیدگی دندان بدانید.
نوشته شده توسط : نت ابزار

پوسیدگی دندان در واقع واکنش اسید تولید شده توسط ترکیب پلاک های موجود در دهان با مواد معدنی است که باعث از بین رفتن تدریجی مینای دندان می‌شود. امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با پوسیدگی دندان، عوامل آن و ره های جلوگیری از آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

عوامل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان در اثر وجود پلاک های دندانی و تولید اسید توسط باکتری ها ایجاد میشود. این مشکل ابتدا مینای دندان را درگیر میکند و کم کم به بخش های داخلی تر مثل دنتین و در نهایت پالپ دندان گسترش یافته و درد بسیار زیادی را به شخص تحمیل میکند. پوسیدگی به دندان شما آسیب می رساند و ممکن است منجر به ایجاد حفره و یا حتی مرگ دندان شما شود.

دلایل پوسیدن دندان ها

پوسیدگی هنگامی اتفاق می افتد که قندهای موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ها با باکتری های موجود در پلاک روی دندان ها واکنش نشان می دهند و اسید تولید میکنند. هر بار که هر چیزی حاوی قند می خورید یا می نوشید ، این اسیدها تولیدشان بیشتر شده و به دندان حمله می کنند. درنتیجه مینای دندان کم کم توسط این اسید نرم شده و تحلیل میرود.

این اتفاقات حدودا از یک ساعت بعد از زمانی که غذا میخورید شروع میشود و همچنان به مینا آسیب میزنند. برای همین توصیه میشود که دست کم تا یک ساعت بعد از خوردن غذا دندان های خود را مسواک زده یا تمیز کنید.

مسئول تولید اسید و نابود سازی مینا تنها قندها و مواد غذایی شیرین و گازدار نیستند. تخمیر کربوهیدارت ها در داخل دهان نیز میتواند چنین نتیجه ای در پی داشته باشد.

همچنین درمورد ایمپلنت های دندانی بیشتر بدانید.

درمان پوسیدگی

اگر پوسیدگی دندان خیلی جدی نباشد ، تیم دندانپزشکی تمام پوسیدگی ها را برداشته و دندان را با پر کردن ترمیم می کند. اما بعضی اوقات عصب وسط دندان آسیب می بیند. در این صورت ، دندانپزشک باید عصب را بردارد و با کمک تاج دندان یا مواد پرکننده اقدام به ترمیم دندان کند. اینکار معمولا توسط دندانپزشک ترمیمی انجام داده میشود و مشهور به درمان ریشه یا روت کانال است. از طرفی اگر دندان آنقدر پوسیده شده باشد که قابل ترمیم نباشد ، ممکن است دندانپزشک مجبور یه خارج کردن دندان و کشیدن آن می‌شود.

پیشگیری بهتر از درمان

تیم دندانپزشکی شما اولین کاری که میتواند در این خصوص برایتان انجام دهد این است که به شما نحوه صحیح مراقبت و نگهداری از دندان ها و روش های رعایت بهداشت دهان و دندان را آموزش دهد. برای مثال از آنجایی که نخ دندان کشیدن مهمترین روش توقف پوسیدگی دندان از پوسیدگی دندان است، شما باید حتما نحوه درست اینکار را از دندانپزشک خودتان یاد بگیرید و به طور منظم هم برای ارزیابی ها دقیق دندانپزشکی به مطبش مراجعه کنید.

همانطور که اشاره شد نیز بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدن دندان ها، رعایت بهداشت کامل دهان و دندان است. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به صورت صحیح باعث می‌شود تا شما احتمال پوسیدن دندان های خود را به کمترین حد ممکن برسانید. برای اینکه اطلاعات بیشتری راجع به پوسیدن دندان و تمامی مسائل دندانپزشکی به دست بیاورید، می‌توانید به وبسایت پایگاه سلامت دهان و دندان مراجعه کنید. این وبسایت به صورت کاملا تخصصی در زمینه دهان و دندان فعالیت دارد و مطالب ارزنده ای را برای شما منتشر می‌کند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: